روش های از بین بردن لکه توالت فرنگی
نوشته شده توسط : sanam

سرویس بهداشتی جزو فضاهایی است که نظافت آن از اهمیت بالایی برخوردار است، چون این فضا بسیار آلوده است، باید نظافت آن هم در بازه های زمانی کوتاه تر انجام شود. همچنین اگر برای نظافت سرویس و کاسه توالت اصول ایمنی را رعایت نکنید ممکن است به مرور زمان سلامتی شما به خطر بیفتد. تمیز نگه داشتن توالت در سلامت افراد خانواده نقش مهمی دارد. چون باکتری ها و ویروس ها در این محیط جمع می‌شود و ممکن است باعث بیماری های عفونی و گوارشی شود. ما به دلیل سوال زیاد همشهریان تهرانی از لوله بازکنی پیروزی بر آن شدیم، تا مطلبی در این خصوص بنویسیم.

رسوب چیست؟

رسوبات همان سنگ های بسیار ریزی هستند مثل گچ و سنگ آهک که در آب حل شده اند و از طریق آب لوله کشی وارد منازل می‌شوند. با این که آب‌ها تسویه می شوند اما باز هم این ذرات همراه با آب وجود دارند و به مرور زمان روی سطوح توالت و سرامیک باقی می‌مانند. رسوبات به رنگهای سفید، زرد و قهوه ای در اطراف شیرآلات و سطوح دیده می شوند.

تجمع رسوبات به مرور زمان سرامیک ها و کاسه توالت و شیرآلات را از بین می‌برد و عمر آنها را کم می‌کند. ضمن اینکه چهره کثیفی به توالت می دهند و فضای سرویس بهداشتی را غیر بهداشتی نشان می‌دهد. تجمع آهک و جرم فشار آب لوله ها را کم می‌کند و باعث گرفتگی لوله های فاضلاب نیز می‌شود. بنابراین بهتر است به صورت منظم جهت رسوب زدایی از صحت سطوح اقدام شود تا مانع ایجاد مشکلات جدی شود.

 

روش های از بین بردن لکه توالت فرنگی

موادی که برای تمیز کردن توالت فرنگی استفاده می شود دو نوع است: یا مواد و ترکیبات طبیعی و خانگی است یا محصولات تمیز کننده و سفید کننده شیمیایی.

جرم گیری توالت فرنگی با سفیدکننده های شیمیایی 

استفاده از مایع سفید کننده، دامستوس و جرمگیر ممکن است به صورت مقطعی جرم ها را از بین ببرد اما در واقع رسوبات را براق میکند و مانع از دید آنها توسط چشم می شود. معمولاً روش استفاده از سفید کننده ها و مواد شوینده شیمیایی روی آنها درج می شود و با ترکیبی از آب باید رقیق شود و مورد استفاده قرار بگیرد.

استفاده از ماسک و دستکش نیز ضروری است. اگر دستشویی دارای تهویه باشد حتماً روشن شود و اگر نه در و پنجره ها باز باشد تا گازهای سمی تولید شده سلامتی شما را به خطر نیاندازد. رنگ هایی در بازار وجود دارد، با عنوان ضد کپک که اگر دیوار سرویس بهداشتی را با آن دوباره رنگ کنید زحمت تمیزکاری کمتر می شود. استفاده از سفید کننده برای ریه و مجاری تنفسی و همچنین پوست بسیار مضر است. 

روش های خانگی از بین بردن لکه توالت:

استفاده از مواد شوینده طبیعی نیاز به اطلاعات بیشتری دارد. همچنین اگر فرزند کوچک یا حیوان خانگی دارید بهتر است از مواد طبیعی برای شستشو استفاده کنید. در اینجا به چند ترکیب اشاره می کنیم که با استفاده از مواد طبیعی لکه ها را از بین می برد:

جوش شیرین و سرکه

استفاده از ترکیب جوش شیرین و سرکه باعث از بین رفتن لکه ها و جرم ها می شود و یک پاک کننده قوی محسوب می‌شود. ابتدا مقداری سرکه را روی کاسه توالت یا سرامیک بریزید و با برس به تمامی سطوح آغشته کنید سپس یک فنجان جوش شیرین را روی لکه ها بپاشید و بعد دوباره سرکه روی جوش شیرین بریزید. بعد از ۱۰ دقیقه به روی لکه ها برس بکشید و دوباره اجازه دهید رقیق محلول سرکه و جوش شیرین بماند و بعد بشورید.

استفاده از سمباده نرم

استفاده از سمباده درجه چهارصفر برای اینکه بر روی سنگ خراش نیفتد و آسیب نبیند هم بسیار موثر است. سمباده را روی لکه ها بکشید و بعد با آب شستشو دهید.

سرکه و الکل

 یک پیمانه سرکه با یک پیمان الکل را می توانید ترکیب کنید و بعد یک چهارم پیمانه به آن آب اضافه کنید و به آن ترکیب چهار پیمانه آب ولرم اضافه کنید و بعد به محل آلودگی بپاشید و بعد از ۱۵ دقیقه محل را بشویید.

لیمو ترش و نمک

 یک لیمو ترش را از وسط نصف کرده و روی آن نمک بپاشید و بعد آن را روی سطوح کثیف بمالید اسیدی که در لیموترش وجود دارد باعث تمیزی شیرآلات می شود و همه جرم ها را از بین میبرد.

دهان شویه یا خمیردندان

 با استفاده از مخلوط دهان شویه با آب یا خمیر دندان با آب که به صورت مایع یا خمیر درست می شود به محل آلودگی و جرم گرفتگی بمالید و بعد از ۳۰ دقیقه بشویید. از این روش برای سفید کردن نقره هم استفاده می شود.

آب اکسیژنه- آب لیموترش -جوش شیرین

آب اکسیژن و آب لیمو ترش خاصیت ضدعفونی کنندگی دارند و جوش شیرین هم جرم ها را از بین می برد. دو لیوان جوش شیرین و دو قاشق آب اکسیژن و یک موتور را با هم ترکیب کنید خمیر بدست آمده را با برس روی آلودگی سطوح پخش کنید و بعد از ۲۰ دقیقه بشویید.

سرکه سیب و آبلیمو

 نصف پیمانه سرکه سیب و نصف پیمانه آب لیمو رو با هم ترکیب کنید و روی سنگ توالت بریزید. بعد از ۱۰ دقیقه بشویید.

جرم گیری سنگ توالت با هیدروژن پروکسید

 هیدروژن پروکسید یک ماده قوی برای سنگ توالت است. این ماده قارچ ها و آلودگی ها را هم از بین می برد. ابتدا هیدروژن پروکسید را روی لکه ها با اسپری بزنید و بعد از چند دقیقه رویش برس بکشید و با آب گرم بشویید.

قرص جوشان

 برای ساختن قرص جوشان در یک کاسه یک سوم فنجان جوش شیرین و نصف فنجان اسید سیتریک را با هم مخلوط کنید و بعد آب و اسانس روغن اسطوخودوس- نعنا و لیمو هرکدام سه قطره را اضافه کنید و مخلوط را روی سطوح کثیف اسپری کنید. می توانید مواد را درون قالب های سیلیکونی بریزید و اجازه دهید خشک شود و بعد از این قرص‌های جوشان هر زمان که نیاز داشتید استفاده کنید.

همچنین استفاده از نوشابه هم برای از بین بردن جرم توالت مرسوم است

بوراکس و سرکه

 سه چهارم پیمانه بوراکس و یک پیمانه سرکه سفید و ۱۰ قطره روغن اسطوخودوس و پنج قطره اسانس لیمو را با هم ترکیب کنید و روی سطوح با برس بکشید و بعد از چند ساعت آن را بشویید (بوراکس یک ماده سفید رنگ است که به نام‌های سدیم تترا بورات یا دی سدیم تترا بورات نامیده می‌شود. به دو فرم مایع و پودری کاربرد دارد و در شوینده های خانگی و آفت کش ها استفاده می شود.)

کرم تارتار و آبلیمو

 لکه های حاصل از زنگ زدگی در اطراف شیر دستشویی را می توانید با استفاده از کرم تارتار و آبلیمو ازبین ببرید. مخلوط این دو را با استفاده از مسواک روی نقاط آلوده بکشید و بعد با آب بشویید.

نکات کلیدی برای از بین بردن لکه ها در سرویس بهداشتی:

  • برای لکه هایی که قدیمی تر هستند باید مواد شوینده زمان بیشتری روی لکه بماند و سپس شستشو انجام شود.

  • حتماً نشتی ها را جدی بگیرید و در جهت رفع آنها اقدام کنید.

  • ترکیب محلول آمونیاک و سفید کننده، گاز بسیار خطرناکی تولید می کند.

  • شستشو را همیشه از بالا به پایین انجام دهید تا مجبور به دوباره کاری نشوید.

  • دفعات شستشو و تمیز کردن توالت بسته به تعداد اعضای خانواده متفاوت است. ولی به طور کلی بهتر است حداقل هر هفته حمام و دستشویی را بشویید تا لکه های ماندگار نشوند.

  • اضافات صابون و خمیر دندان را زود تمیز کنید تا از ایجاد لک جلوگیری شود.

  •  بهتر است اتصالات براق را بعد از هر بار شستشو با دستمال خشک کنید تا باعث به وجود آمدن لکه نشود. استفاده از تهویه مطبوع در حمام و دستشویی هم با از بین بردن رطوبت از کپک زدن و ایجاد آلودگی جلوگیری می کند.

سخن آخر:

سرویس های بهداشتی به دلیل رطوبت و سایر مسائل، بسیار مستعد رشد باکتری ها و میکروب ها هستند. اگر راه و روش اصولی تمیز کردن سرویس بهداشتی و نکات و توصیه های مربوط به آن را بدانید کار شما آسان‌تر خواهد شد. با توجه به مواردی که گفته شد استفاده از روش های خانگی کمی زمان بر به نظر می رسد اما روش سالم تر و تاثیرگذارتری است.





:: برچسب‌ها: لوله بازکنی ,
:: بازدید از این مطلب : 443
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 16 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: