نوشته شده توسط : sanam

PVC در تعدادی از پروژه ها استفاده می شود و به احتمال زیاد بارها با PVC در تماس بوده اید و از مزایای استفاده از آن آگاه نیستید. قبلا در خصوص مزایای استفاده  از لوله چدن برای لوله کشی ساختمان صحبت کره ایم.

ایده آل برای همه چیز، از ساخت و ساز، مراقبت های بهداشتی، الکترونیک، و هزاران کاربرد دیگر، استفاده از لوله های PVC بسیار رایج است. این به دلیل این واقعیت است که PVC با هزینه نسبتاً پایین عرضه می شود و به دلیل خواص فیزیکی و مکانیکی آن فوق العاده است. اتصالات PVC مختلف که در طرح‌های انعطاف‌پذیر و سفت و سخت عرضه می‌شوند، می‌توانند برای نیازهای مختلف خانه مورد استفاده قرار گیرند و آن را به یک عنصر اصلی در هر طراحی مجدد تبدیل می‌کنند. اما چرا باید از آن در پروژه بعدی خود استفاده کنید؟

برای کمک به درک بهتر مزایای PVC، ما تمام مزایای اتصالات PVC لوله کش را به اشتراک می گذاریم و توضیح می دهیم که لوله PVC چیست و اتصالات چیست و چگونه می توانید از آنها در پروژه بعدی خود استفاده کنید. بیایید درست شیرجه بزنیم!

1. پی وی سی انرژی کارآمد است

یکی از مهمترین مزیت های لوله های پی وی سی این است که انرژی بسیار کارآمدی دارند. ایجاد و شکل گیری لوله های PVC نسبت به سایر جایگزین های لوله مانند آهن و بتن انرژی کمتری برای تولید مصرف می کند. علاوه بر این، لوله‌های PVC سبک‌تر از سایر گزینه‌های لوله هستند و باعث صرفه‌جویی بیشتر در انرژی در فرآیند حمل و نقل می‌شوند.

2. کیفیت آب بهتر

هنگام انتخاب اتصالات PVC، کیفیت آب خود را نیز بهبود می بخشید. این دقیقا چگونه کار می کند؟ خوب، از آنجایی که لوله های پی وی سی بسیار صاف هستند، تجمع رسوب چالش برانگیزتر است و اطمینان حاصل می شود که لوله ها صاف و محکم می مانند. با این کار، آلاینده‌ها نمی‌توانند به دیواره‌های لوله‌ها بچسبند و آب با کیفیت بهتری ایجاد کنند و در عین حال شبکه‌های لوله فاضلاب را بهبود بخشند. این یکی از مزایای اصلی لوله های پلی وینیل کلرید است که نمی توانید آن را از مواد دیگر دریافت کنید. 

پیشنهاد می کنیم مقاله نکات مهم در نظافت حمام و دستشویی را مطالعه کنید.

3. PVC حفاظت از آب را فراهم می کند

صرفه جویی در آب یک موضوع مهم زیست محیطی است و لوله های پی وی سی برای رفع آن تلاش می کنند. اگر می‌پرسید «لوله پی وی سی برای چه چیزی استفاده می‌شود؟»، صرفه‌جویی در مصرف آب در بالای لیست قرار دارد. زیرا لوله های پی وی سی منابع آب را حفظ و کنترل می کنند که از آلودگی جلوگیری می کند. به دلیل طراحی صاف، هزینه پمپ کمتر است و نشتی کمتری وجود دارد و از اتلاف غیر ضروری آب جلوگیری می کند.

4. هزینه های کم

یکی دیگر از مزایای PVC این است که به کاهش هزینه ها کمک می کند. با لوله های پی وی سی نه تنها می توانید نرخ نصب پایین تری را دریافت کنید، بلکه نرخ شکستگی، هزینه های چرخه عمر و سایر هزینه های مربوط به نصب لوله های پی وی سی را کاهش می دهید. از آنجایی که این لوله ها بسیار بادوام هستند، در دراز مدت هزینه کمتری دارند و برای گزینه ای مقرون به صرفه تر، به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند.

5. طول عمر

اگر به دنبال یک راه حل طولانی مدت هستید، لوله های پی وی سی راهی برای رفتن هستند. طول عمر این ماده بیش از 100 سال است. بله واقعا! با در نظر گرفتن این موضوع، این لوله‌ها می‌توانند در تمام طول عمر شما در خانه شما دوام بیاورند و سپس برخی از آنها. و با هزینه کمتر، این یک سرمایه گذاری فوق العاده مادام العمر است.

6. PVC در برابر مواد شیمیایی مقاوم است

دلیلی وجود دارد که استفاده های زیادی از اتصالات لوله پی وی سی در خانه ها و مکان های دیگر وجود دارد. از آنجایی که لوله های پی وی سی در برابر بسیاری از معرف های شیمیایی و همچنین مواد شیمیایی ضدعفونی کننده مقاوم هستند، برای استفاده در پروژه های زیربنایی که مواد شیمیایی فراوان هستند بسیار مناسب هستند. با لوله های PVC، سیستمی خواهید داشت که برای مقاومت در برابر اسیدهای قوی، فلوریدها، آب نمک، روغن های معدنی و غیره ساخته شده است.

7. مقاومت در برابر خوردگی

ایمنی پی وی سی به ویژه از نظر مقاومت در برابر خوردگی درجه یک است. از آنجایی که لوله‌های دیگر ساخته شده از مواد مختلف با خوردگی مقابله می‌کنند، لوله‌های PVC کمتر به این اثر حساس هستند. در واقع، خوردگی حتی می‌تواند منجر به ترکیدن لوله‌های آب شود که می‌تواند آسیب‌های عمده‌ای ایجاد کند، اما PVC می‌تواند برای لوله‌های ایمن‌تر در برابر این مقاومت مقاومت کند. این مهم است زیرا خوردگی می تواند تأثیر زیادی بر ایمنی آب آشامیدنی شما داشته باشد. و با توجه به اینکه لوله‌های PVC یکی از پایین‌ترین نرخ شکستگی لوله را دارند، دلیلی وجود دارد که این لوله‌ها نسبت به جایگزین‌های چدن، بتن و فولاد بهترین انتخاب هستند.

8. انسداد کمتر

یکی دیگر از مزایای انتخاب اتصالات پی وی سی لوله کش این است که به دلیل طراحی صاف آنها، مقاومت در برابر جریان آب بسیار کمتر است و به جلوگیری از انسداد و خرابی های احتمالی کمک می کند. با استفاده از اتصالات لوله پی وی سی، آب با حداکثر فشار یکپارچه جریان می یابد و از انسداد لوله ها و همچنین تجمع فاضلاب جلوگیری می کند. همه اینها بخشی از وعده عملکرد بلندمدت آنها است.

9. PVC آسان برای نصب است

علاوه بر مزایای دیگر، لوله های پی وی سی یکی از ساده ترین لوله ها برای نصب هستند. در واقع گفته می شود این لوله ها 30 درصد سریعتر از سایر گزینه ها نصب می شوند. این برای به‌سرعت راه‌اندازی و راه‌اندازی سریع مجموعه‌ای از لوله‌های جدید فوق‌العاده است، و در عین حال دوام طولانی‌مدت را تضمین می‌کند که برای سال‌ها ماندگاری در خانه شما مناسب است.

10. پی وی سی سبک است

همانطور که Blackhawk Supply در مورد مزایای پی وی سی کم مصرف اشاره کرد، لوله های PVC بسیار سبک تر از همتایان خود هستند. به همین دلیل حمل آن ها آسان است و حتی نصب آن ها بدون بلند کردن لوله های بیش از حد سنگین و دست و پاگیر آسان تر است. علاوه بر این، وزن سبک‌تر آن‌ها کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که در هنگام نصب آسیبی به آنها وارد نمی‌شود و به نیروی انسانی کمتری برای نصب نیاز دارند. مقاله معرفی انواع وان حمام نیز می تواند برایتان مفید باشد.

11. ایمنی

همه ما می خواهیم یک محیط امن و راحت را تضمین کنیم، بنابراین ایمنی PVC از اهمیت ویژه ای برخوردار است. خوشبختانه، این ماده غیر سمی به دلایلی بی خطر است. لوله های پی وی سی در برابر شعله مقاوم هستند و به مواد شیمیایی واکنش نشان نمی دهند. به همین دلیل، راه حل های اتصال PVC لوله کش در صنایع به عنوان یک انتخاب ایمن و پایدار استفاده می شود.

نتیجه

هنگام بازسازی یک فضا، انتخاب راه حلی کاربردی، مقرون به صرفه و ساخته شده برای ماندگاری ضروری است، و لوله های PVC همه چیز را در آن لیست بررسی می کنند. از مزایای بی عیب و نقص ایمنی PVC گرفته تا تعداد استفاده از اتصالات لوله پی وی سی، دوام آنها و هزینه کم، لوله های PVC می توانند به عنوان یک راه حل بسیار مورد نیاز برای تمام نیازهای لوله کشی شما عمل کنند.



:: برچسب‌ها: لوله بازکنی ,
:: بازدید از این مطلب : 376
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 شهريور 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sanam

لوله های مورد استفاده برای تاسیسات لوله کشی در منازل و مشاغل را می توان از مواد مختلفی تولید کرد. مانند هر تصمیم مهندسی، بهترین گزینه بسته به کاربرد و شرایط پروژه تغییر می کند. همچنین هر ماده دارای مزایا و محدودیت هایی است.

رایج ترین مواد لوله کشی مورد استفاده برای لوله کشی مس، پی وی سی، CPVC و PEX می باشد. این مقاله مروری بر این چهار ماده و موارد دیگری که ممکن است در صنعت ساخت و ساز یافت می شود، ارائه می دهد.

صرف نظر از مواد لوله کشی مورد استفاده، می توانید با بهینه سازی طرح سیستم لوله کشی هزینه های پروژه را کاهش دهید. این امر طول کل لوله مورد نیاز را به همراه اتصالات و هزینه های نیروی کار کاهش می دهد. مدل سازی اطلاعات ساختمان می تواند به شما در بهینه سازی تاسیسات لوله کشی و سایر سیستم های MEP کمک کند. ممکن است بخواهید با روش های رفع لکه توالت فرنگی آشنا شوید.

انواع لوله های لوله کشی ساختمان

در ادامه به معرفی انواع لوله های ساختمان می پردازیم که می توانید در لوله کشی مورد استفاده قرار دهید.

لوله های مسی

مس بسیار بادوام است و از دهه 1960 به عنوان ماده سنتی لوله کشی استفاده شده است. از آن زمان مواد دیگری نیز معرفی شده اند، اما مس همچنان یکی از بهترین گزینه ها است. عیب اصلی لوله های مسی قیمت بالای آن است و نیاز به لحیم کاری و اتصالات اضافی دارد. با توجه به ارزش آن، لوله های مسی هنگام افشای آن برای سارقان وسوسه انگیز است.

برخی از کاربردهای رایج لوله های مسی شامل تامین آب آشامیدنی سرد و گرم و خطوط مبرد برای سیستم های HVAC می باشد. لوله مسی نوع K دارای ضخیم ترین دیواره است و معمولاً در خطوط خدمات زیرزمینی استفاده می شود. نوع L دارای دیوارهای میانی است، در حالی که نوع M دارای نازک ترین دیوارها است و معمولاً برای خطوط تامین دیوار استفاده می شود.

لوله های پلی وینیل کلراید (PVC)

پی وی سی یک ماده پلاستیکی است که معمولاً در لوله کشی استفاده می شود و در دو اندازه وجود دارد: جدول 40 و جدول 80.

پی وی سی جدول 40 با داشتن دیواره های نازک تر و قیمت پایین تر، متداول ترین مورد استفاده است.
PVC Schedule 80 دارای دیوارهای ضخیم تر است که باعث دوام بیشتر و همچنین گران تر شدن آن می شود.

PVC معمولاً برای خطوط تخلیه سینک، توالت و وان حمام استفاده می شود. سایر کاربردهای رایج شامل لوله کشی داخلی، لوله کشی زیرزمینی، پشته های هواکش، خطوط اصلی تامین آب، لوله کشی با فشار بالا و سیستم های زهکشی طوفان است.

لوله کشی پلی وینیل کلرید کلر (CPVC)

همانطور که از نام آن مشخص است، CPVC لوله های PVC با محتوای کلر بالاتر است. CPVC بر خلاف PVC معمولی برای آب گرم و آب آشامیدنی مناسب است. در مقایسه با مس، لوله‌های CPVC صاف‌تر هستند و هنگام عبور آب صدای کمتری تولید می‌کنند. لوله CPVC همچنین برای جلوگیری از اتلاف انرژی عایق بندی شده است، انعطاف پذیرتر از لوله های فلزی و مقاوم در برابر آتش است.

برخی از کاربردهای رایج لوله کشی CPVC شامل تامین آب سرد و گرم، تخلیه آب گرم و لوله های دفع (زباله و آب) می باشد. 

تنظیم حالت گرمایشی و سرمایشی پکیج

لوله های پلی اتیلن متقاطع (PEX)

لوله های PEX یکی از بزرگترین نوآوری ها در لوله کشی محسوب می شوند. PEX یک لوله بسیار انعطاف پذیر شبیه شلنگ است که می تواند در اطراف لبه ها و موانع خم شود. علاوه بر این، از اتصالات فشاری استفاده می کند و نیازی به چسب ندارد.

PEX را می توان به راحتی با لوله های موجود از جمله مس استفاده کرد که آن را برای تعمیرات و مقاوم سازی عالی می کند. در حالی که PEX هزینه بالاتری نسبت به PVC دارد، هزینه های نصب کمتر و تعمیر و نگهداری حداقل است. لوله ها و اتصالات PEX بیش از 30 سال است که مورد استفاده قرار می گیرند، اما پس از سال 2010 محبوبیت پیدا کردند.

لوله PEX به دلیل تطبیق پذیری آن معمولاً در بازسازی و نوسازی استفاده می شود. PEX همچنین در مناطقی با تهویه کم استفاده می شود، جایی که اتصال لوله ها با چسب می تواند خطرناک باشد. این ماده برای تامین آب سرد و گرم مناسب است.

سایر لوله های لوله کشی

چهار لوله لوله‌کشی که در بالا توضیح داده شد بیشترین استفاده را در سیستم‌های لوله‌کشی دارند، اما تنها گزینه‌ها نیستند. موارد زیر چند نمونه از موادی است که کمتر محبوب هستند یا دیگر استفاده نمی شوند.

لوله های فولادی گالوانیزه

این مواد در گذشته محبوب بود، اما به دلیل اثرات منفی آن دیگر استفاده نمی شد:

زنگ زدگی داخلی در لوله های با قطر کم، به دلیل پوشش روی
ممکن است به مرور زمان مسدود شود
سرب می تواند توسط لوله های خورده آزاد شود
تغییر رنگ آب
فولاد گالوانیزه نیز یک ماده سنگین است که کاربرد آن در لوله کشی را محدود می کند. این لوله ها معمولاً در زهکشی آب خاکستری و غیر شرب مورد استفاده قرار می گرفتند.

لوله های فولادی ضد زنگ

لوله های فولادی ضد زنگ بادوام اما بسیار گران هستند، حتی بیشتر از لوله های مسی. آنها در مناطق مستعد خوردگی مانند محیط های ساحلی استفاده می شوند. این ماده دارای مزایای زیر است:

  • قوی و مقاوم در برابر خوردگی
  • لوله ها را می توان انعطاف پذیر یا صلب تولید کرد
  • در چندین سایز و طول موجود می باشد

لوله های چدنی

لوله‌های چدنی معمولاً به‌صورت زنگوله‌ای تولید می‌شوند و سنگین‌ترین لوله‌های لوله‌کشی هستند. آنها بسیار بادوام هستند و امکان استفاده از PVC را برای جایگزینی قطعات یک سیستم لوله کشی چدنی فراهم می کنند. با این حال، لوله های چدنی بسیار سنگین هستند و در حین نصب نیاز به تکیه گاه های اضافی دارند.

برخی از کاربردهای رایج لوله های چدنی سیستم های توزیع آب و تاسیسات زیرزمینی مانند لوله های اصلی در سیستم های زهکشی و فاضلاب می باشد.

لوله پلی بوتیلن خاکستری (PB)

این مواد لوله کشی ارزان و آسان برای نصب است، اما مستعد نشتی است.

لوله های پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

HDPE یک ماده انعطاف پذیر است که مقاومت در برابر خوردگی و خدمات طولانی را ارائه می دهد. با این حال، این با قیمت همراه است و HDPE گرانتر از PVC است.

لوله کشی برنجی

از برنج برای مدت طولانی حتی قبل از مس در تاسیسات لوله کشی استفاده می شده است. هنگام استفاده از این ماده، یک نیاز حیاتی اطمینان از عدم وجود سرب در آلیاژ است. لوله برنجی قرمز بهترین گزینه در نظر گرفته می شود، زیرا حاوی مقدار زیادی مس است.

لوله های پلی پروپیلن (PP)

لوله های پلی پروپیلن لوله های پلاستیکی سفت و سختی هستند که مشابه CPVC هستند. با این حال، آنها با مواد شیمیایی متصل نمی شوند و در عوض از گرما برای چسباندن انتهای جفت گیری استفاده می شود.

PP معمولاً در اروپا استفاده می شود و در ایالات متحده توجه زیادی به آن نشده است.
PP بادوام است، برای انسان بی خطر است و یک ماده سازگار با محیط زیست محسوب می شود.
اشکال اصلی یک فرآیند نصب پیچیده است که به ابزارهای تخصصی نیاز دارد.
لوله PP معمولاً در منابع آب سرد و گرم و زهکشی استفاده می شود.



:: برچسب‌ها: لوله بازکنی ,
:: بازدید از این مطلب : 354
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 شهريور 1401 | نظرات ()