نوشته شده توسط : sanam

در تاریخ طولانی لوله کشی ساختمان، مواد مختلفی استفاده شده است که از چوب های توخالی شروع می شود. در عصر لوله کشی داخلی مدرن، محبوب ترین ماده برای چندین دهه فولاد گالوانیزه بود که از هر فلزی که قبلا استفاده شده بود بادوام تر بود. فولاد باعث شد تا لوله کشی داخلی رایج شود و بسیاری از خانه ها و مشاغل هنوز لوله های فولادی دارند. قبل از ادامه مقاله پیشنهاد می کنیم دلایل بوی بد فاضلاب از کولر را هم مطالعه کنید.

اما به دلیل تمایل فولاد به خوردگی در طول زمان، لوله‌های مسی در طول ۷۰ سال گذشته جایگزین فولاد گالوانیزه به عنوان فلز منتخب شده‌اند. امروزه مس با رقابت پلاستیک هایی مانند PEX، PVC و CPVC روبرو است، اما همچنان یک انتخاب محبوب باقی مانده است. ما به این خواهیم پرداخت که چه چیزی مس را به یک انتخاب جذاب برای لوله کشی تبدیل می کند - و چرا گاهی اوقات پلاستیک گزینه بهتری است.

لوله کشی به راحتی قابل چشم پوشی است. به اندازه یک سقف جدید یا آشپزخانه جذاب نیست. با این حال، این یک بخش ضروری از هر خانه است. لوله کشی بد می تواند ساعت ها سردرد و هزاران دلار خسارت ایجاد کند. برخی از گزینه های جدید لوله کشی در بازار وجود دارد، اما مردم هنوز در مورد مزایا و معایب لوله کشی مسی تعجب می کنند.

حتی با پیشرفت های مدرن، لوله کشی مس هنوز هم ارزش زیادی دارد. بادوام است، می تواند فشارهای بالا را تحمل کند و در برابر رشد میکروبی مقاومت می کند. با این اوصاف، لوله های مسی گران هستند، نصب آنها دشوار است و تعمیر آنها دشوار است.

در بحث لوله کشی مس تفاوت های ظریف بیشتری وجود دارد. خانه هر کس کمی متفاوت است، بنابراین همیشه عاقلانه است که هنگام فکر کردن به ایجاد یک تغییر بزرگ با یک لوله کش حرفه ای مشورت کنید. با این گفته، می توانید از این راهنما برای تقویت درک خود از لوله های مسی استفاده کنید.

مزایای لوله های مسی

مس یک فلز طبیعی مقاوم در برابر خوردگی است، در حالی که فولاد گالوانیزه در نهایت به دلیل آسیب خوردگی نشت می کند و می شکند. اگرچه مس یک فلز بادوام است (قابلیت تحمل فشار 1000 psi)، اما همچنین سبک وزن است که کار با آن را آسان‌تر می‌کند (در هزینه‌های نیروی کار صرفه‌جویی می‌کند) و همچنین گسترش آن را در طول‌های طولانی بدون تکیه‌گاه آسان‌تر می‌کند. همچنین ارزانتر از فولاد و بدون سرب است.

مس نسبت به لوله های پلاستیکی سازگارتر با محیط زیست است زیرا از فلز طبیعی تشکیل شده است، در حالی که پلاستیک مصنوعی مقدار زیادی گازهای گلخانه ای را در طول تولید ایجاد می کند.

ما با نکات مثبت شروع می کنیم. همانطور که خواهید دید، دلیلی وجود دارد که بسیاری از مردم هنوز لوله های مسی را انتخاب می کنند. البته هیچ چیز بدون نقص نیست. بنابراین، پس از بحث در مورد مزایا، برخی از جنبه های منفی را مورد بحث قرار خواهیم داد.

بیایید در مورد مزایای لوله کشی مسی صحبت کنیم:

  • بادوام
  • ماندگاری طولانی
  • رشد باکتری ها را مهار می کند
  • نفوذ ناپذیر
  • قابل بازیافت

لوله های مسی بادوام هستند

لوله‌کشی مسی در مقایسه با لوله‌های دیگر، در مورد دوام بسیار مفید است. مس یک فلز است و با جوش های خوب، لوله های مسی می توانند در برابر سوء استفاده های زیادی مقاومت کنند.

در اینجا چندین چیز وجود دارد که باید در مورد لوله های مسی در مقابل چیزی مانند لوله PEX بدانید - یک گزینه مدرن تر و پلاستیکی.

لوله های مسی می توانند فشارهای بالا را تحمل کنند. برخلاف لوله‌های پلاستیکی، لوله‌های مسی می‌توانند PSI بالا را تحمل کنند - این به این معنی است که احتمال ترکیدن لوله در شرایط خاص کمتر است.

با این حال، لوله های مسی در برابر آفات نیز مقاوم هستند - در واقع، شما نیازی به نگرانی در مورد خوردن موش ها، موش ها یا سنجاب ها از طریق لوله مسی خود ندارید. روی دیگر سکه، مشکلات آفات یک نگرانی گسترده برای گزینه های لوله کشی پلاستیکی است، به طوری که بسیاری از مردم گزارش می دهند که برخی از موش ها به طور مداوم از طریق لوله PEX می جوند.

کافی است بگوییم، اگر استفاده از PEX را انتخاب می‌کنید، باید مراقب باشید تا موجودات ناخواسته را دفع کنید. اگر می خواهید در مورد انواع لوله برای لوله کشی ساختمان، بیشتر بدانید، کلیک کنید.

ماندگاری لوله مسی طولانی مدت است

لوله کشی مسی به راحتی می تواند تا پنجاه سال دوام بیاورد. البته، این می تواند به عوامل متعددی از جمله نوع آب منطقه شما و نحوه نصب لوله ها بستگی داشته باشد. اگر لوله‌ها به خوبی نصب شوند، می‌توانند تا آخر عمر دوام بیاورند.

البته، لوله های ضعیف ممکن است در برابر خوردگی تسلیم شوند - اما در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

لوله های مسی باکتری ها را مهار می کند

خواص خاصی در برخی فلزات وجود دارد که از رشد میکروب ها مانند باکتری ها و ویروس ها جلوگیری می کند. البته برخی از فلزات مانند سرب و فولاد برای تماس با آب مناسب نیستند. همه ما خطرات سرب را می دانیم، اما فولاد بسیار مستعد زنگ زدگی است و عوامل بازدارنده مشابه مس را ندارد.

لوله‌های پلاستیکی نیز اثر بازدارندگی کمتری بر باکتری‌ها دارند، که دلیل دیگری است که برخی از مس را انتخاب می‌کنند. البته این واقعا به محل زندگی و کیفیت آب بستگی دارد.

ممکن است توجه داشته باشید که گاهی اوقات، قایق ها با مس پوشانده می شوند تا از رشد و چسبیدن جلبک ها و سایر موجودات دریایی به کف آنها جلوگیری شود.

لوله کشی مس غیر قابل نفوذ است

لوله های مسی هیچ شانسی برای تراوش چیزی در لوله ایجاد نمی کند (اگر به درستی نصب شده باشد). با این حال، برخی از گزینه‌های پلاستیکی شناخته شده‌اند که به مواد اجازه می‌دهند در یک دوره زمانی معین نفوذ کنند. برای مثال، برخی پیشنهاد کرده‌اند که اگر ماده‌ای مانند بنزین برای مدت طولانی روی لوله‌های پلاستیکی بماند، می‌تواند از لوله‌ها نفوذ کند.

البته بعید است که لوله های آب شما در بنزین غرق شوند. با این حال، هنوز هم چیزی است که باید در نظر داشت و برای مس مفید است.

لوله کشی مس قابل بازیافت است

لوله های مسی قابل بازیافت هستند. پس از استفاده، می توان آنها را برای استفاده در لوله کشی های آینده یا سایر مصارف مسی بازسازی کرد. این را نمی توان در مورد سایر محصولات مانند لوله های پلاستیکی که قابل بازیافت هستند، اما با کارایی کمتر از مس، گفت.

معایب لوله های مسی

اگرچه لوله‌های مسی تقریباً از همه نظر نسبت به لوله‌های فولادی گالوانیزه برتری دارند، اما مکان‌هایی وجود دارد که لوله‌های PEX و CPVC از مس پیشی می‌گیرند. اگرچه مس هزینه کمتری برای فولاد دارد، اما قیمت آن بیشتر از پلاستیک است. لوله‌های مسی نیز با مشکلاتی از اسیدیته آب مواجه می‌شوند، بنابراین برای سیستم‌های لوله‌کشی که آب را از چاه می‌کشند، مناسب نیستند.

مس تا جایی که فلزات قابل انعطاف است، اما لوله های پلاستیکی می توانند خم شوند تا تقریباً در هر فضایی که لازم است قرار بگیرند. رنگ بندی لوله های پلاستیکی استفاده از آنها را برای لوله کش ها آسان تر می کند، زیرا می توانند رنگ های خاصی را برای لوله های گرم و سرد تعیین کنند.

وقتی نوبت به تامین لوله کشی خانه می رسد، نیازی به تصمیم گیری در مورد تمام لوله های مسی یا لوله های پلاستیکی ندارید. یک لوله کش ماهر این دو را با هم مخلوط می کند و از مس برای خطوط اصلی و سپس PEX و CPVC برای خطوط انشعاب استفاده می کند و بهترین ماده را برای هر کار شناسایی می کند. به همین دلیل است که همیشه باید لوله کشی خود را به جای یک آماتور به یک متخصص با دانش اعتماد کنید.

خوب، ما در مورد مزایای لوله های مسی صحبت کرده ایم، و اکنون زمان آن رسیده که به معایب آن بپردازیم. همانطور که خواهید دید، اگرچه مس فواید زیادی دارد، اما دلایل زیادی وجود دارد که چرا خانه های جدید در ایالات متحده از لوله های PEX و PVC برای آب استفاده می کنند.

بیایید آن را تجزیه کنیم. خطرات استفاده از مایع لوله بازکن شیمیایی

لوله کشی مسی بدون عیب نیست. و اگرچه فواید زیادی دارد، اما چیزهای کمی در این زندگی با نقاط منفی خود همراه نیستند. بنابراین، در اینجا چندین نکته وجود دارد که باید قبل از نصب لوله کشی مسی در خانه خود به خاطر داشته باشید.

در اینجا برخی از معایب لوله کشی مسی در خانه شما وجود دارد:

  • نصب مشکل است
  • می تواند خورده شود
  • تعمیرش سخته
  • طعم
  • گران

اکنون، برخی از معایب را عمیق تر بررسی خواهیم کرد.

نصب لوله کشی مسی دشوار است

اگر به دنبال چیزی هستید که "DIY" دوستانه باشد، احتمالا لوله کشی مسی بهترین گزینه شما نیست. برای نصب صحیح لوله کشی مسی، عوامل متعددی در بازی وجود دارد.

اول، شما اغلب نیاز به انجام کارهای آماده سازی قابل توجهی قبل از اتصال لوله ها دارید. اغلب، این شامل جدا کردن لوله ها و تمیز کردن آنها قبل و بعد از اتصال آنها است.

دوم، احتمالاً باید لوله ها را به هم جوش دهید. یادگیری جوشکاری لوله یک کار اضافی است و اگر در حال نصب لوله در یک ساختمان عمومی هستید، ممکن است نیاز به مجوز خاصی داشته باشید که به شما امکان می دهد شعله باز داشته باشید.

در نهایت، لوله های مسی انعطاف پذیر نیستند. این بدان معنی است که اگر از تیرچه های متعدد عبور می کنید، باید لوله های زیادی را برش دهید و دوباره وصل کنید. با چیزی مانند لوله های PEX، فقط لوله را کمی خم کنید، آن را ببافید، و همه چیز آماده است.

همچنین، لوله کشی مدرن دارای اتصالات سریعی است که نیازی به جوشکاری فانتزی ندارد. این ممکن است برای همه مشکلی نداشته باشد، اما مطمئناً چیزی است که باید در نظر داشت.

لوله کشی مس می تواند فرسوده شود

اگر لوله های مسی به درستی نصب نشوند، می توانند نسبتا سریع فرسایش پیدا کنند. باید اطمینان حاصل کنید که هنگام نصب لوله‌ها مراقب باشید. همچنین گاهی اوقات لوله ها بسته به منبع آب سریعتر فرسایش می یابند. اگر آب مستقیم از چاه باشد، می تواند باعث فرسایش بیشتر شود.

تعمیر لوله کشی مسی سخت است

اگر لوله کشی مسی خراب شود، نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی برای تعمیر صحیح آن دارد. باز هم، به سادگی تعمیر یک بخش لوله کشی پلاستیکی نیست. با این حال، احتیاط این است که، امیدواریم، مس به اندازه سایر انواع لوله‌کشی نیازی به تعمیر نداشته باشد.

لوله های مسی می توانند بر طعم آب تأثیر بگذارند

برخی از مردم احساس می کنند که لوله های مسی بر طعم آب آنها تأثیر می گذارد و به آن نوعی طعم فلزی می دهد. البته این دوباره به آب قبل از ورود به لوله کشی بستگی دارد. با این وجود، اگر به این نوع چیزها حساس هستید، باید در نظر بگیرید.



:: برچسب‌ها: لوله بازکنی ,
:: بازدید از این مطلب : 445
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 مهر 1401 | نظرات ()